انتقاد از ۲ قسمت پایانی «پایتخت ۶»

سحر عصر آزاد منتقد سینما و تلویزیون گفت: فیلمنامه دو قسمت پایانی سریال پایتخت ۶ ساده انگارانه و طنزش سطی و شعاری بود.

دو قسمت پایانی پایتخت ۶ روز بیست و نهم و سی‌ام اسفندماه روانه آنتن شبکه یک شد و واکنش‌های زیادی را برانگیخت. کامنت‌ها و پیام‌هایی که کاربران اینستاگرام در صفحه شخصی محسن تنابنده، نویسنده سریال گذاشته بودند، نشان می‌داد که این دو قسمت در جلب نظر مخاطبان موفق عمل نکرده است.

دادگاهی شدن نقی یک گره غیرمنطقی بود

سحر عصر آزاد، منتقد سینما و تلویزیون درباره کیفیت دو قسمت آخر سریال پایتخت ۶ توضیح داد: این دو قسمت اصلا نتوانست نظر من را جلب کند. پایتخت ۶ به خاطر کرونا نیمه کاره رها شده بود. این دو قسمت قرار بود ادامه پایتخت ۶ باشد. عوامل سریال خودشان را به مخاطب بدهکار می‌دانستند. با توجه به پیشینه پایتخت این دو قسمت کنجکاوی ایجاد می کرد. همه منتظر بودند ببینند این دو قسمت چه داستانی را روایت می‌کند. سازندگان ادعا داشتند که این دو قسمت قرار است ادامه پایان رها شده سری قبل باشد. اما این دو قسمت پرونده و زمان قبلی را رها کرده بود و به یک زمان جلوتر می‌پرداخت که قصه‌های دیگری داشت.

وی افزود: اگر بخواهیم به عنوان دو قسمت مجزا به دنباله پایتخت ۶ نگاه کنیم، باز هم نتوانست داشته‌ها و کاشته‌های این شخصیت‌ها را ادامه بدهد. تلاش شده بود قصه‌ها با ورود ماجرای کرونا به‌روز بشود. برای دادگاهی شدن نقی معمولی هم یک گره خیلی غیر منطقی ایجاد کرده بودند که اصلا مطابق با چیزی که از شخصیت‌ها می‌شناختیم نبود. صمیمیت و جذابیتی که در شخصیت‌ها وجود داشت در این دو قسمت به مخاطب منتقل نشد.

پیام‌ها گل‌درشت بود

عصر آزاد پیام‌های دو قسمت آخر را «بسیار مشخص و گل‌درشت» دانست و تاکید کرد: نویسندگان می‌خواستند همه آن چیزی را که در ذهن داشتند به شکل تحمیلی به داستان تزریق کنند.

به گفته این منتقد سینما و تلویزیون، سازندگان برای ساخت ادامه کار هیچ عجله‌ای نداشتند و فرصت داشتند که این دو قسمت را جذاب بسازند.

وی افزود: فیلمنامه دنباله پایتخت ۶ خیلی ساده انگارانه است و در آن از وسواس و دقت نظر سری های قبلی اثری نیست. انگار خواستند در دو قسمت یک قصه‌ای بگویند که در آن هم کرونا باشد و هم پیام داشته باشد.

طنز سریال بامزه نبود

عصر آزاد با بیان این که شوخی و طنزی که وارد این کار شده بود اصلا دلنشین نبود عنوان کرد: نه طنز سریال بامزه بود و نه توانسته بود از کاشته های طنز سری‌های قبل استفاده درستی بکند. امتیاز سریال این بود که می‌توانست مخاطب را با شخصیت های آشنا و دوست داشتنی همراه کند. باید هنر و ظرافت و هوشمندی بیشتری به خرج می دادند تا این دو قسمت مخاطب پسندتر باشد. این بازیگران نشان داده‌اند که توانایی دارند. کارگردانی سیروس مقدم هم ثابت شده است. نمی دانم چرا فیلمنامه قوام پیدا نکرده و درامش ساده انگارانه و طنزش سطی و شعاری بود.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با تاکید بر این که جای خالی زنده‌یاد خشایار الوند به عنوان نویسنده احساس می‌شد گفت: نویسندگان پیش‌تر یک موضوع سفارشی مثل مواجهه با داعش را تبدیل به یکی از فصل های جذاب پایتخت کردند. ولی وسواس و دقت نظر و ظرافتی که در پرداخت داستان‌های قبلی وجود داشت، این دفعه دیده نمی‌شد.

این منتقد سینما و تلویزیون درباره دلایل ساخته شدن دنباله پایتخت ۶ اظهار داشت: نمی‌دانم چه لزومی داشت این دو قسمت را بسازند. وقتی در ماه اسفند تکرار فصل۶ سریال را پخش می‌کنند، مخاطب انتظار دارد ادامه آن داستان را ببیند. ولی خودشان این قرار را بر هم زدند. چون داستان را در زمان یک سال بعد دنبال کردند. اصلا نمی‌شود گفت این دو قسمت ادامه فصل ۶ است. شاید می‌خواستند به خاطر این دو قسمت بودجه‌ای از سازمان صداوسیما بگیرند. به هر حال این دو قسمت به هیچ وجه کیفیت و جذابیت قسمت‌های قبلی را نداشت و نتوانست انتظار مخاطب را برآورده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.