نگاهی به گیم پس و آینده آن

طی ماه گذشته اتفاقات خوب زیادی برای ایکس باکس گیم پس رخ داد اما حتی دو هفته پیش هم برای این سرویس بسیار عالی بوده است. این سرویس مایکروسافت به سرعت به جمع‌آوری بازی‌های مختلف ادامه می‌دهد تا در حال نزدیک شدن به رویای «نتفلیکس بازی‌ها» باشیم. کلمه‌ای که طی سال‌های اخیر زیاد از آن استفاده شده اما هنوز به یک واقعیت تبدیل نشده است.

پیشرفت گیم پس مدت زیادی است که شروع شده اما اخیرا سرعت بسیار بالایی به خود گرفته است. اول از همه با خرید کمپانی Zenimax Media به عنوان کمپانی مادر بتسدا توسط مایکروسافت اتفاق افتاد. این سرویس به یک باره ۲۰ بازی مهم را به دست آورد که در آن می‌توانید نام‌هایی مثل Morrovwind که عناوین موفق گذشته هستند و بازی‌های جدیدتری مثل Doom Eternal را مشاهده کرد.

گیم پس

بعد از این خبر اعلام شد که بازی Outriders هم در روز عرضه به گیم پس خواهد آمد و به‌زودی عناوین دیگری مثل Nier Automata و Octopath Traveler نیز در گیم‌پس در دسترس خواهند بود. حالا زمان اضافه شدن سرویس EA Play به گیم پس رسیده و بعید به نظر می‌رسد که این روند رو به رشد ادامه پیدا نکند.

ارزش گیم‌پس برای خریدارانش کاملا مشخص است. به‌جای پرداخت پول زیاد می‌توانید با این سرویس به یک لیست طولانی بازی‌ها دسترسی پیدا کنید. البته سرویس‌های اشتراکی مثل گیم پس و نتفلیکس هنوز به طور کامل باهم قابل مقایسه نیستند زیرا شرایط صنعت ویدیو گیم و سینما و تلویزیون کمی باهم متفاوت است.

در سینما شاهد این هستیم که فیلم‌ها و سریال‌ها با سرعت زیادی روی سرویس استریم منتشر می‌شوند و سریال‌ها و مستندهای پر هزینه در راه هستند، اتفاقی که بسیاری از سینماداران را خوشحال نمی‌کنند. از سمت دیگر اهالی موسیقی چندان از سرویس‌هایی مثل اسپاتیفای راضی نیستند و شما به سختی می‌توانید یک موزیسین را پیدا کنید که نخواهد از اسپاتیفای انتقاد کند.

گیم پس

باگذشت تقریبا چهار سال از حیات گیم پس، اوضاع در ویدیو گیم متفاوت‌تر از صنایع دیگر در حال رخ دادن است. مثلا سازندگان سری Dirt در استودیو کدمسترز اعتقاد دارند که گیم پس هم تنها یکی از گزینه‌های موجود برای نشر بازی است که در حال پیشرفته است و ابزارهای بسیار زیاد دیگری هم برای نشر موفق بازی‌ها وجود خواهد داشت.

او می‌گوید که گیم پس روش خوبی برای یافتن طرفداران جدید و رشد بازی در بازار ایالات متحده است که در آن ایکس باکس طرفداران بیشتری دارد و به‌طور کلی گیم‌پس به بیشتر دیده شدن بازی در آن بازار کمک خواهد کرد.

طبق نظر سارا باند از مایکروسافت یکی از تمایزات بین گیم پس و سرویس‌های اشتراکی دیگری که در دنیای ویدیو و موسیقی وجود دارند این است که در ایکس باکس شما جدا از تهیه این اشتراک می‌توانید به راحتی بازی‌های حاضر در گیم پس را هم به صورت جداگانه خریداری کنید. مثلا مواردی وجود دارد که می‌توانید در بازی‌ها آن‌ها را جدا از بازی اصلی که در گیم پس در دسترس است خریداری کنید.

گیم پس

در حال حاضر و براساس تحقیقی که به‌تازگی منتشر شده، کاربران گیم پس بیست درصد بیشتر از سایر کاربران بازی‌ها وقت خود را صرف بازی کردن می‌کنند. اگر گیم پس و اشتراک‌هایی از این دست به بازیگران مهم‌تری در صنعت ویدیو گیم تبدیل شوند، این موضوع می‌تواند تغییر کند. در واقع این درصد بیشتر نشان می‌دهد که گیم پس هنوز راه زیادی برای بزرگ‌تر شدن و رشد کردن دارد.

در ابتدا بسیاری از توسعه دهندگان نگران بودند که گیم پس روی بازی‌های آنلاین چند نفره بزرگ و سرویس محور تمرکز داشته باشد و این قضیه برای بازی‌های تک‌نفره و داستانی گران تمام شود. اما حالا بسیاری از محتوای گسترده‌ای که روی گیم‌پس در دسترس است شگفت زده شده‌اند.

همین اتفاق را برای سرویس پلی استیشن پلاس سونی هم دیده‌ایم که کاربرد ‌آن با گیم پس متفاوت است اما همچنان با ارائه بسیاری از بازی‌های مهم به صورت رایگان طرفداران زیادی پیدا کرده است. برای مثال اخیرا شاهد آمدن بازی‌هایی مثل راکت لیگ و بازی‌های جدیدتری مثل فال گایز یا Bugsnex نزدیک با زمان انتشار به پلی استیشن پلاس بوده‌ایم.

گیم پس

گیم پس در حال رشد است و همچنان جای زیادی برای آمدن توسعه دهندگان و بازی‌های بیشتر به این سرویس وجود دارد. گیمرها همچنان در حال سازگار شدن با این ایده هستند و باید منتظر ماند و دید که آیا این پویایی که در گیم پس در حال حاضر مشاهده می‌کنیم، به قوت خود در آینده ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر.

چند سال گذشته باعث شده بسیاری از نگرانی‌هایی که در مورد گیم پس وجود داشت برطرف شوند. توسعه‌دهندگان هنوز در حال تست کردن این سرویس هستند که قصد دارد در مدتی کمتر از یک دهه نشر ویدیو گیم را به صورت کامل دچار تغییر کند. باید به این نکته توجه داشت که عادت‌های خرید گیمرها نسبت به بینندگان فیلم‌ها و شنوندگان موسیقی‌ بسیار متفاوت است و آن‌ها تعهد بالایی به عناوینی که به آن‌ها علاقه‌مند هستند پیدا می‌کنند و رایگان بودن یک بازی به این معنا نیست که گیمرها قرار نیست هزینه اضافی برای آن پرداخت کنند.

گیم پس

برای مثال بسیاری از گیمرها بازی‌ها را می‌خرند و آن‌ها را در گیم پس هم تجربه می‌کنند. جدا از این‌ها حضور یک بازی در گیم پس به گیمرها حس مالکیت آن بازی را نمی‌دهد و بسیاری که به بازی علاقه‌مند شدند، آن‌ها را به صورت جداگانه خریداری می‌کنند. در نهایت باید منتظر ماند و دید که این سرویس تا چه زمانی و به چه صورتی می‌تواند آینده ویدیو گیم را دستخوش تغییر کند و واکنش گیمرها و بازی‌سازان به این تغییرات بزرگ چه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.