همکاری کوجیما با ایکس باکس ؛ برگه برنده جدید ردموندی ها

همانطور که می‌دانید در نسل نهم کنسول‌ها، سونی و مایکروسافت رقابت را با معرفی بازی‌های جدید خود ادامه می‌دهند. چیزی که رقابت این دو شرکت را به جاهای باریک می‌کشد؛ همکاری ایکس ‌باکس با استودیو کوجیما پروداکشنز است. این همکاری قطعا یک مزیت غیرقابل چشم‌پوشی است. اما آیا این همکاری می‌تواند باعث موفقیت صددرصدی ایکس باکس در نسل نهم شود؟

کوجیما ایکس باکس

با افزایش رقابت کنسول‌های نسل نهم، سونی و مایکروسافت تلاش زیادی برای گسترش بازی‌های جدید کنسول خود می‌کنند. درحالیکه ایکس ‌باکس همچنان با خریدهای جدید تعداد استودیوهای خود را افزایش می‌دهد، پلی‌ استیشن به سرمایه‌گذاری در بخش‌ استودیوهای فرست پارتی خود مانند ناتی داگ و ساکر پانچ ادامه می‌دهد. مایکروسافت نه تنها با خرید دائمی بتسدا استودیوها و فرانچایزهای انحصاری خود را تحت برند ایکس باکس افزایش داده، بلکه به واسطه سرویس گیم پس با تعداد زیادی از ناشران شخص ثالث نیز همکاری کرده. طبق گزارشات و شایعات، به نظر می‌رسد ایکس باکس با همکاری کوجیما برای انتشار بازی انحصاری خود برنامه‌ریزی کرده است.

Death Stranding اولین بازی استودیوی مستقل کوجیما پروداکشنز بود. اما اکنون طبق شایعات مطرح شده به نظر می‌رسد عنوان بزرگ بعدی کوجیما پروداکشنز احتمالا انحصاری ایکس باکس باشد. ابتدا توسط جف گراب (Jeff Grubb) به نقل از GamesBeat گزارش شد که Abandoned همان بازی مخفی کوجیما است. جف گراب در ادامه توضیح داد که ایکس باکس برای انتشار بازی بعدی خود در حال مذاکره با کوجیما است. البته گفته می‌شود قرار گرفتن مجسمه کوجیما پروداکشنز در کنار آرم ایکس باکس اشاره دیگری به برنامه‌های احتمالی ایکس باکس دارد. بهرحال، با فرض رسمی بودن همکاری کوجیما با ایکس باکس، این خبر می‌تواند برای مایکروسافت فوق‌العاده بزرگ باشد!

استراتژی جالب ایکس باکس در سال ۲۰۲۱

کوجیما ایکس باکس

ایکس باکس اوایل سال ۲۰۲۱ پس از لانچ کنسول به خاطر کمبود عناوین انحصاری‌ مورد انتقاد قرار گرفت. ولی با اتخاذ سیاست‌های جدید و افزایش استودیوهای فرست پارتی و راه‌اندازی گیم پس، از فشارهای سخت عبور کرد. نباید نادیده گرفت که مایکروسافت خرید ۷.۵ میلیارد دلاری بتسدا را نهایی کرده. این خرید باعث می‌شود فرانچایزهای ارزشمندی مانند: Elder Scrolls ،Fallout ،Doom و Wolfenstein به طور انحصاری به لیست عناوین ایکس باکس اضافه شوند. ناگفته نماند که بتسدا تنها خرید ایکس باکس نیست و استودیوهای زیادی مانند: Obsidian Entertainment ،Undead Labs ،Double Fine Productions و… به مالکیت این برند درآمده است.

با توجه به خرید استودیوهای جدید، ایکس باکس با سرویس گیم پس علاوه بر بازیکنان این کنسول موفق به جذب پی سی گیمرها نیز شده. البته هنوز اختلاف زیادی بین عناوین موجود برای ایکس باکس و پی سی وجود دارد. اما گیم پس موفق به اضافه کردن تعداد زیادی بازی با کیفیت به آرشیو اشتراکی خود شده. عنوان Outriders از شرکت‌های Square Enix و People Can Fly یکی از عناوینی بود که از روز اول وارد گیم پس شد. MLB The Show 21 هم به همراه بسیاری از عناوین دیگر از روز اول در گیم پس منتشر می‌شوند. موضوع فقط افزودن یک ویژگی کاملاً جدید یا ساختن دنباله برای بازی‌هایی مانند MLB The Show 21 نیست. قضیه فراتر از این حرف‌هاست.

افزودن محصول انحصاری کوجیما، برگ برنده جدید ایکس باکس

کوجیما ایکس باکس

پس از جدایی از کونامی اولین بازی مستقل کوجیما پروداکشنز یک IP اختصاصی برای پلی استیشن بود. بحث پیرامون Death Stranding مطمئناً باعث اختلاف نظرات بسیار زیادی ‌شده. اما به مرور زمان و با پورت بازی برای رایانه‌های شخصی، بازی از نظر تجاری تبدیل به عنوانی موفق ‌شد. صرف نظر از اینکه عنوان بعدی کوجیما پروداکشنز دنباله‌ای بر Death Stranding است یا پروژه بازی ترسناکی که کوجیما اغلب شایعه می‌کند در حال کار برای آن است، انحصاری ایکس باکس یک کار بزرگ برای تیم مایکروسافت تلقی می‌شود.

درواقع استودیویی که اولین عنوانش اختصاصی کنسول پلی ‌استیشن بود، پروژه بعدی خود را انحصاری ایکس باکس می‌کند. طبیعتا این حرکت بزرگی برای ایکس باکس محسوب می‌شود. البته بسیاری دلیل اصلی خرید بتسدا را اثبات عدم دخالت مایکروسافت در برند ایکس باکس دانستند.

اما اطمینان از بازی بعدی کوجیما پروداکشنز می‌تواند این اثبات را محکم‌تر کند. کوجیما یکی نمادهای صنعت بازی است و حتی با وجود عرضه جنجالی Death Stranding، اینکه پروژه بعدی کوجیما برای ایکس باکس باشد حرکت بسیار جالبی خواهد بود.

در کل این حرکت یک ضربه شگفت‌انگیز به سونی و پلی‌ استیشن است. طبق گفته‌های Dusk Golem بازی Death Stranding در مقایسه با انتظارات سونی “یک شکست” بود. پس با توجه به حرکت ایکس باکس در خرید استودیوها و راه‌اندازی سرویس گیم پس، همکاری ‌با کوجیما پروداکشنز یک گام منطقی است.

ایکس باکس سطح رقابت با پلی استیشن را فراتر برده

کوجیما ایکس باکس

شاید جالب‌ترین خبر در مورد این گزارش، چگونگی تغییر جنگ قدرت در نسل جدید کنسول‌ها باشد. پروژه بزرگ بعدی کوجیما که احتمالا به انحصاری کنسول ایکس باکس تبدیل می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد تمام بازی‌های ایکس باکس سری ایکس/اس حتی بیش از آنچه در حال حاضر می‌بینیم تقویت می‌شوند. سرویس گیم پس هم اخیراً در بازگشت اعتبار ایکس باکس نقش قابل توجهی داشته. اما اطمینان از داشتن یک انحصاری بزرگ از طرف یکی از برجسته‌ترین سازندگان بازی‌های ویدیویی قابل توجه است.

عنوان انحصاری کوجیما پروداکشنز برای ایکس باکس، تفاوت آشکار این نسل کنسول مایکروسافت را در مقایسه با روزهای آخر نسل هشتم مشخص می‌کند. در بدترین شرایط، همکاری ایکس باکس و کوجیما پروداکشنز در مورد نسل فعلی کنسول‌ها حداقل یک نکته را برای ما مشخص می‌کند.

کوجیما ایکس باکس

کنسولی که به طور واضح بهتر از دیگری باشد در شرایط فعلی وجود ندارد. مسلما طی چند وقت اخیر مفهوم “جنگ کنسول‌ها” تغییر کرده بود چون تنها یک برنده داشت. اما تلاش اخیر مایکروسافت تمام معادلات را به هم زده. تقویت سرویس گیم پس، خرید استودیوها در کنار همکاری با کوجیما پروداکشنز در تقویت این مفهوم بی‌تاثیر نیستند. زمانی در رقابت کنسولی ایکس باکس وان پشت پلی استیشن ۴ مانده بود. اما این مسئله درخصوص نسل فعلی صدق نمی‌کند. مخصوصاً اگر این گزارش تایید شود.

ساخت دومین نسخه‌ از آلن ویک آرزوی قلبی تک تک بازی‌بازان و بخصوص بازی‌بازانی است که درحدود ۱۰ سال پیش آن را تجربه کرده‌اند. اما به هرحال این احتمال هم وجود دارد که تا معرفی و انتشار آن فاصله‌ی زیادی داشته باشیم و یا به کل این نسخه‌ ساخته نشود. چیزی که منطقی به نظر می‌رسد این است که باتوجه به موفقیت چشم‌گیر Control و همچنین اشتیاق بازی‌بازان برای دیدن نسخه‌ی جدید از بازی یاد شده بزودی شاهد نسخه‌ی دوم آن باشیم.


منبع : Gamerant

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.