رپ یاس لال و واکنش های تند

آهنگ رپ یاس به نام «لال» که بعد از مدتها سکوت این خواننده منتشر شد واکنش های زیادی به همراه داشته است. یاس به سبک و سیاق همیشگی خود در اهنگ لال هم مستقیما از کسی نام نمی برد و مشخص نیست دقیقا چه کسی را مورد خطاب قرار می دهد اما بیت های اهنگ لال ظاهرا اظهارات برخی رپرهای خارج از کشور مثل حصین و سروش هیچکس را خطاب قرار می دهد

به گزارش شایانیوز، هرچند تتلو و اعضای گروه زدبازی واکنش هایی به این اهنگ یاس نشان دادند امت تندترین واکنش به اهنگ رپ یاس لال را مهدیار آقاجانی آهنگساز هیچکس و قاف داشت

اقاجانی در توییتر خود در واکنش به رپ جدید یاس نوشت: یاس(لال‌ترین رپکنِ ۶ماهِ گذشته) باز فکر کرد زلزله شده آهنگ خوند.بعد از شیرفلکه‌ای که قاف روش باز کرد،آهنگشو از ساندکلاد منتشر کرده.رادیوجوات نیست که براش میلیونی بازدید بنویسه. با بیش از ۵میلیون دنبال‌کننده‌ی اینستا و تبلیغاتِ هنرمندانِ ماله‌کش،هنوز نتونسته ۵۰هزارتا بازدید بگیره .این واکنش تند نشان می دهد احتمالا منظور یاس از بخشی از اهنگ خود که می گوید «برو بابا تو هر کی بالاست گفتی پشتش پره/ حیفِ دست که بخواد واسه تو مشتش کنه » منظور به هیچکس بوده است. البته حصین هم به موئر همکار یاس چنین اتهامی زده بود.یاس در بخش دیگری از اهنگ از بی محتوا بودن اهنگ های رپ انتقاد می کند که احتمالا منظور گروه زدبازی است و همچنین پاسخ دفاع سپهر خلسه از آزادی بیان را اینطور می دهد : آزادی بیان مد شد همه جیگر دار شدن/ و این ترسناک ترین روال خفه کردنه/ که فشار دستا رو حس نکنی پس گردنت

گرم شدن بازار دیس در رپ فارسی با اهنگ رپ یاس لال

چند وقتی است دوباره جو رپ فارسی مانند اواسط دهه ۸۰ به سمت دیس کردن رفته است. اختلافات زدبازی و هیچکس و گروه ملتفت آغازگر این جریان بود. سهراب ام جی و هیچکس مرتبا همدیگر را مورد خطاب قرار دادند و گروه زدبازی در اهنگ یخ اظهارات بسیار تندی راجع به هیچکس داشت. اشکان فدایی هم پاسخ زدبازی را دارد

چندی پیش تتلو هم در اهنگ افعی تقریبا تمام خواننده های رپ را مورد خطاب قرار داده بود. علاقه مندان رپ منتظر پاسه هیچکس به این اهنگ های هستند

بخشی از دیس های رپ لال یاس

هیدن-یخ: جلو دهنتو بگیر انگار کویدم

یاس- لال: دهنه شمارو نمیشه بست حتی با ماسک

یاس –لال: حیف دست که بخواد واسه ی تو مشتش کنه

یاس- لال: ظاهرا گرسنه نیستی باطنا گشنه خویی

فدایی- من کیم ، تو زباله دان تاریخ تاریک میشه قلبم

یاس –لال: نخاله زندس ته زباله دان تاریخ

متن اهنگ یاس لال

مثال علف هرز خبرا می پیچه به دورم و
به گوش من می رسه اینا می گن لال شدم
آزادی بیان مد شد همه جیگر دار شدن
و این ترسناک ترین روال خفه کردنه
که فشار دستا رو حس نکنی پس گردنت
و امّا تو، یه شاکی از سر دغدغه
که پشت پرده دستها قنوتی تو صف اوله
یعنی شرف داره دشمن هزار و صد مرتبه
به این توده خوش استقبالِ بد بدرقه

می نوشتم، تو مطمئن تر
از اینکه مشکل از ما نیست اونا مستنبدن
آینده شل کرد رو دوش صندلی ها
در واقع خودم شدم دلیل تنبلی ها
حالا بیا فرو کن تو سر که بابا فردا حالاست
مملکتی که هر گیر و داری حلّه با لاس
سمت ما به همت و ثبات این کلّه بالاست
دهن شما رو هم نمیشه بست حتّی با ماسک

لَقّ هر چی قافیه وقتی محتوا
رو بی محتوایی استواره، گلّه مبتلا
اعم‌ از پیر، جوان، مغزِ نوجوان
راه من جدا پی سبک‌ خودکفا
رای، این‌ کلمه برام تعریف مرزیه
که بینمون کشیدم این یه تألیف اصلیه
ثمرِ یک سال سکوت توی مغزم رسم شد
باید از مصرف قطع، به منبع وصل شد

و امّا تو، خوب می شناسم تو رو-
از توی خودت می کشم بیرون و میندازم جلوت
نه براندازش کن و خودت براندازش کن
من هیچی نگم بهتره به خودت می سپارم تو رو
برو بابا تو هر کی بالاست گفتی پشتش پره
حیفِ دست که بخواد واسه تو مشتش کنه
دِ آخه ناچیز آدم باید یه حجم منطقی تو خودش ببینه
که بخواد اونو خشکش کنه

ما رسیدیم از یه راه پر حادثه پر ریسک
که حتی فکرش هم در حد هاضمه تو نیست
نتیجه این همه سال مشقّت با دست خالی
حالا تبدیل شده به جاذبه توریست-
نما یا در حقیقت حرومزاده هایی
که رو این میراث با میخ نوشتن یادگاری
وقتی حتی بعدِ بمب اتم سوسک نمرد
نخاله زندَست تهِ زُباله دانِ تاریخ

ظاهر و باطنی پشت و رویی
ظاهرا گرسنه نیستی باطنا گشنه خویی
لافتو از پایین زدی ساکن پشت بومی
قلم مو دست منه صاف بشین تو پشت بومی
اون که نردبون زیرتو شکوند-
من نبودم اونه که بهت تا دینشو چپوند
من زیستن رو نوشتم تو زیستتو بخون
من اگه خطر می کنم می خرم ریسکشو به جون

درست شد؟ آها من اومدم که نَرَم
این ناگفته ها می خوان مغزم رو از سرم بکَنَن
اگه، بخوام از اعتبار و شرف بگذرم
که الان باید نصف این شهر رو سند بزنم
یه دریا بنزینم در پی جرقّه زدن
سرم به سنگ نخورد سنگو زدن به سرم
بیست سال کار که ثابت کنم بَرَنده منم
من حتی لباسامو می شستم با عرق تنم

حال، نشستم تو کور سوی نیمه شب
سربلند می تونم به اون دور خیره شم
منتقدانی که برام بو می کشن
قبل پخش صدا صفحه ها رو بو می کشن
آدم با کرده ها مرتفع میشه
با نکرده ها جَسورانه مُعتبر میشه
این، یه جمع بندیه که از جمعیت دیدم
پس اول دومی رو ارجحیت میدم

تو دوره ای که هنر ها رو بلیط می کنن
بازیکنا تیم خودشون رو دریبل می کنن
آدما خاکی باشی بازم گِلیت می کنن
مسوولا بر عکس وعده ها کلید می خورن
شاید، شایدم یه روزی وزیرت کنن
تا کارشون شد پلن بچینن و زیرت کنن
قبل از اینکه به دسیسه های کسی فکر کنم
باید بدونم که این بازی کثیفه کلا هم-

میانبر رو ترجیح ندادم به مسیر بلند
می خوان تو لحظه فقط تو رو اسیرت کنن
هنر های مصرفی وسیله شدن
ولی من الهام می گیرم از روح اصیل خودم
با کلی وصله روی بالم هنوز بلند پروازم
ببین، حتی زخم هام عین خودم سربازن

الان تو استودیوم فقط یکی دو خط کم دارم
یه جوری می نویسمش که انگار به ذوقم لم دادم
اینا نور سن رو می خوان و من تو مخم شمع دارم
شب کارم و با هر یه مصرع به خودم دم دادم

هنرمندا راست دولتمردا چپ
تف به اون صفی که بشه مرتب با چک
رو ضرب عرش هر وزنی رو ضربه می کنم
تو عصر پاچه خوارا فقط کله می خورم
من شک نمی کنم که واسم تنها سلاح باوره
که دشمن سکوت و فقر و ضعف و الی آخره

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.