مقایسه‌ Call of Duty: Black Ops Cold War بر روی کنسول‌های نسل نهم

نسخه‌ی نسل بعدی Call of Duty: Black Ops Cold War در یک کلام زیبا است. دو گزینه‌ی ۱۲۰ فریم بر ثانیه و همچنین Ray-Tracing، باعث می‌شوند تا برخلاف Call of Duty: Ghost، شاهد Call of Duty بسیار تحیسن برانگیزتری برای کنسول‌های نسل جدید باشیم. تفاوتی نمی‌کند که پلتفرم شما ایکس‌باکس سری ایکس یا پلی‌استیشن ۵ باشد، Call of Duty: Black Ops Cold War در هر صورت عالی است و دو ویژگی کلیدی Ray-Tracing یا ۱۲۰ فریم بر ثانیه را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته نسخه‌ی ایکس‌باکس سری اس هم با توجه به قیمت کنسول جذاب است، اما متاسفانه هیچ کدام از دو ویژگی مذکور را در خود ندارد.

بگذارید اول به سایه‌های Ray-Tracing بازی بپردازیم که نسخه‌های پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس را از سایر نسخه‌ای کنسولی متمایز می‌کند. به لطف Ray-Tracing حالا شاهد سای‌های پویا و طبیعی هستیم و دیگر خبری از سایه‌های از قبل پردازش شده نیست. اکثر مواقع تصور می‌شود که Ray-Tracing تنها مختص به بازتاب تصاویر است و به سایه‌ها کمتر توجه می‌شود، اما با تجربه‌ی Call of Duty: Black Ops Cold War متوجه ارزش این فناوری در پردازش سایه‌ها می‌شوید. البته طراحی هنری بازی هم به گونه‌ای است که بیشترین استفاده از را از این فناوری ببرد.

صحنه‌هایی که با سایه‌های ثابت هنوز هم خوب به نظر می‌رسیدند، جلوه‌ی بسیار زیباتری با Ray-Tracing دارند و شاهد افکت بسیار نرم‌تر و طبیعی‌تری هستیم. عجیب این است که برروی سری اس قادر به دانلود پک Ray-Tracing بازی که ۱۱ گیگابایت است هستید، اما در بازی گزینه‌ای برای فعال کردن آن وجود ندارد و فعلا اکتیویژن (Activision) این مورد را روشن نکرده است.

طبعا Ray-Tracing تنها در حالت ۶۰ فریم بر ثانیه‌ی بازی موجود است، اما Call of Duty: Black Ops Cold War با یک حالت ۱۲۰ فریم بر ثانیه برروی ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن ۵ عرضه شده است و هر دوی این کنسول‌ها در رسیدن و نگه داشتن این نرخ فریم بسیار موفق هستند.

در واقع در بخش چندنفره شاهد ۱۲۰ فریم بر ثانیه‌ی ثابتی هستیم که اگر با ماوس و کی‌برد هم ترکیب شود، به نتایج بسیار دلپذیری منجر خواهد شد. اما بخش داستانی هم نزدیک به آن است و اگر نمایشگری دارید که از نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم که حتما این حالت را بررسی کنید.

با این اوصاف به محبث شیرین تعداد پیکسل و نرخ فریم می‌رسیم. سری Call of Duty همیشه شدیدا به وضوح تصویر متغیر اتکا کرده است و این نسخه هم از این قائده مستثنی نیست. تجربه‌ی ۶۰ فریم بر ثانیه‌ی بازی در واقع از یک وضوح تصویر ۴K متغیر استفاده می‌کند و پنجره‌ی آن هم از ۱۸۰۰p تا ۲۱۶۰p است. شاید تفاوت‌های اندکی میان نسخه‌های ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن ۵ از این لحاظ وجود داشته باشد، اما ما موفق به یافتن چنین لحظاتی نشدیم و بازی برروی این دو کنسول در مجموع وضوح تصویر یکسانی دارد. نرخ فریم بازی هم چه با و چه بدون Ray-Tracing تقریبا ثابت است، البته در یک صحنه نرخ فریم پلی‌استیشن ۵ تا ۴۵ هم پایین آمد، در حالی که ایکس‌باکس سری ایکس کاملا ثابت بود. جالب این است که بارگذاری دوباره‌ی آن چک‌پوینت، بعضا باعث بهبود نرخ فریم پلی‌استیشن ۵ می‌شود و این مورد احتمالا باگی جزئی است. همچنین این صحنه در یکی از کات‌سین‌ها رخ می‌دهد و تاثیر چندانی در تجربه‌ی بازی Call of Duty: Black Ops Cold War ندارد. سری اس هم از وضوح تصویر متغیری بهره می‌برد و بین ۱۲۰۰p و ۱۴۴۰p در رفت و آمد است (اکثرا ۱۴۴۰p). البته همانطور که اشاره شد خبری از Ray-Tracing برروی این کنسول نیست و طبیعتا شاهد نرخ فریم ثابت و راضی‌کننده‌ای هستیم.

 

اما نگاهی به حالت ۱۲۰ فریم بر ثانیه‌ی بازی بیاندازیم. این حالت در منوی تنظیمات نسخه‌ی سری اکس در صورتی که گزینه‌ی خروجی ۱۲۰ هرتز را در تنظیمات کنسول انتخاب کرده باشید موجود است و دسترسی به آن آسان. اما قضیه کمی روی پلی‌استیشن ۵ پیچیده‌تر می‌شود. در Devil May Cry 5 Special Edition و Dirt 5 دیدیم که برروی پلی‌استیشن ۵ صرفا یک گزینه‌ی ۱۲۰ هرتز وجود دارد، اما برای Call of Duty: Black Ops Cold War کمی اوضاع فرق دارد. در واقع برای این کار باید به منوی تنظیمات کنسول رفته و ترجیحات نحوه‌ی اجرای بازی‌های خود را برروی Performance قرار دهید تا گزینه‌ی ۱۲۰ فریم بر ثانیه به صورت خودکار در بازی برای شما فعال شود. هر دو کنسول در ثابت نگه داشتن نسبی ۱۲۰ فریم بر ثانیه موفق هستند. البته خبری از Ray-Tracing نیست و وضوح تصویر بین ۱۲۰۰p تا ۱۰۸۰p متغیر است.

هر دو کنسول تجربه‌ی ۱۲۰ فریم بر ثانیه‌ی خوبی را ارائه می‌دهند که در بخش چندنفره ثابت و در بخش داستانی هم تنها کمی افت فریم را شاهد هستیم. البته در برخی صحنه‌ها پلی‌استیشن ۵ ثبات بهتری دارد و ایکس‌باکس سری ایکس با کمی افت فریم مواجه می‌شود، اما اگر مانیتور شما از VRR پشتیبانی کند، به راحتی می‌توانید تا این افت فریم‌ها را نادیده بگیرید و تجربه‌ی روانی داشته باشید. در نهایت باید گفت که Call of Duty: Black Ops Cold War عرضه‌ی بسیار خوبی را برروی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس تجربه کرده است و همان طور که در اول متن هم اشاره شد، این بازی استفاده‌ی بسیار بهتری از سخت‌افازر جدید در مقایسه با Call of Duty: Ghosts می‌کند. اگر از دوال‌سنس استفاده کنید هم می‌توانید حس کشیدن ماشه‌ی هر اسلحه را به طور متفاوت حس کنید که بهبود تجربه‌ی بازی حتی پیش از قبل می‌شود. البته این ویژگی در بخش داستانی جذاب است و ممکن است که سرعت واکنش شما در بخش چندنفره را کاهش دهد، پس توصیه می‌شود در این بخش آن را خاموش کنید.

دیدن این همه گزینه و ویژگی نسل بعدی، دقیقا همان چیزی است که در یک عنوان میان نسلی به آن نیاز داریم و Call of Duty: Black Ops Cold War قطعا برروی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس توصیه می‌شود و بازی علی‌رغم نداشتن زرق و برق دو کنسول دیگر، برروی اکس‌باکس سری اس هم تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.