همه‌ی آنچه از Final Fantasy XVI می‌دانیم

چهار سالی از عرضه‌ی آخرین قسمت اصلی در مجموعه‌ی بزرگ فاینال فانتزی می‌گذرد. در طول این چند سال، نام مجموعه‌ی فاینال فانتزی نه به خاطر قسمت پانزدهم، بلکه به خاطر یک نقش‌آفرینی آنلاین کلان سر زبان‌ها باقی مانده و طی حرکتی غافلگیرکننده، تیم سازنده‌ی این نقش‌آفرینی آنلاین، وظایف ساخت قسمت بزرگ بعدی فاینال فانتزی را هم بر عهده گرفته‌اند. Final Fantasy XVI رسما برای کنسول پلی‌استیشن ۵ رونمایی شده و این طور که به نظر می‌رسد، یک بازی کاملا متفاوت از دیگر قسمت‌های مجموعه است.

رونمایی از شانزدهمین قسمت مجموعه بازی‌های فاینال فانتزی یعنی Final Fantasy XVI، در رویداد نمایش بازی‌های پلی‌استیشن ۵ صورت گرفت. سونی که چند سالی است مثل نینتندو، کنفرانس‌های خود را جایگزین برنامه‌هایی از پیش ضبط شده مثل نینتندو کرده، در دومین برنامه‌ای که تابستان امسال برای معرفی بازی‌های پلی‌استیشن ۵ برگزار کرده بود، از فاینال فانتزی ۱۶ به‌عنوان یک بازی انحصاری برای کنسول نسل بعد خود رونمایی کرد.

Final Fantasy XVI تمام و کمال با بازی‌های قبلی این مجموعه فرق می‌کند و این موضوع، از همان تریلر نخست بازی کاملا پیدا بود. بر خلاف قسمت‌های قبلی که همگی با یک تریلر انیمیشنی پر سر و صدا رونمایی می‌شدند، فاینال فانتزی ۱۶ با یک تریلر گیم‌پلی نشان داده شد. کاملا واضح است که نه‌تنها تیم سازنده‌ی بازی، بلکه تهیه‌کنندگان و مدیران جدیدی کنترل پروژه‌ی فاینال فانتزی ۱۶ را به‌دست گرفته‌اند؛ چون چنین حرکتی از سوی اسکوئر انیکس کاملا غیر منتظره بود.

Final Fantasy XVI

معمولا عادت کرده‌ایم تا به هنگام رونمایی یک فاینال فانتزی جدید، یک تریلر انیمیشنی عالی ببینیم که در واقع از این موضوع می‌گوید: «اینکه تازه ساخت بازی شروع شده است و شاید ده سال دیگر مراحل توسعه‌ی آن تمام شوند. ولی Final Fantasy XVI چنین روندی را طی نکرده. به نظر می‌رسد که سازندگان این قسمت جدید فاینال فانتزی از همان ابتدا کاری که قرار است انجام دهند را به شکلی صحیح و درست در ذهن داشته و عینا آن را پیاده کرده‌اند.»

شانزدهمین قسمت مجموعه بازی‌های فاینال فانتزی توسط تیمی متفاوت، به رهبری تهیه‌کننده‌ی فاینال فانتزی ۱۴ و نویسندگان، کارگردانان و طراحان آن ساخته می‌شود. فاینال فانتزی ۱۴ یک نقش‌آفرینی آنلاین و صد البته معروف‌ترین و بزرگترین بازی چند سال اخیر اسکوئر انیکس است؛ طوری که وقتی به تصمیم اسکوئر انیکس در سپردن وظیفه‌ی ساخت فاینال فانتزی ۱۶ به فکر می‌کنیم، به‌سادگی دلایل پشت آن برایمان روشن می‌شود.

البته که طرفداران همیشگی فاینال فانتزی، یا بهتر است بگوییم طرفداران فاینال فانتزی‌های انیمه‌ای اسکوئر انیکس، از سمت دیگر قرار است بازی عالی دیگری دریافت کنند. در حالی که تیم فاینال فانتزی ۱۴، روی فاینال فانتزی ۱۶ کار می‌کند، تیم اصلی سازنده‌ی فاینال فانتزی مشغول ساخت بازسازی فاینال فانتزی ۷ و دنباله‌های آن است.

Final Fantasy XVI حسابی با قسمت‌های قبلی فرق می‌کند و این موضوع، در بخش بخش آن نمود کرده است. به لطف تریلر رونمایی بازی و اطلاعات کاملی که اسکوئر انیکس منتشر کرده، توانسته‌ایم اطلاعات خوبی از بازی کسب کنیم.

داستان

داستان Final Fantasy XVI در سرزمینی به نام والیستیا رخ می‌دهد؛ سرزمینی که در سایه‌ی کوهستانی بزرگ از جنس کریستال قرار دارد. این کریستال‌ها، نقش دیوار محافظ شهرها و حکومت‌هایی را ایفا می‌کند که افراد اطراف آن‌ها ساخته‌اند. جادوی کریستال‌ها همچنین به شهرها و مردم کمک می‌کند تا در رفاه زندگی کنند و به منابع مختلف دسترسی داشته باشند.

حکومت‌های مختلف سرزمین والیستیا، سال‌هاست که تحت یک پیمان صلح، با آرامش در کنار یکدیگر مشغول به زندگی هستند. هر کدام از این حکومت‌ها قوانین، باورها و ادیان و بعضا حتی زبان مختص خود را دارند. صلح بین حکومت‌های مختلف والیستیا هم پایدار نیست و تمام این پادشاهی‌ها آماده‌اند تا با یک تزلزل کوچک از سمت همسایگان خود، به آن‌ها حمله و جنگی را آغاز کنند.

در دنیای Final Fantasy XVI موجوداتی افسانه‌ای و قدرتمند به نام «آیکان» وجود دارند. این موجودات می‌توانند توسط برخی از افراد کنترل شوند؛ افرادی که «دامیننت» نام‌گذاری شده‌اند. اینکه چه کسانی دامیننت هستند، در همان زمان تولد مشخص می‌شود. قدرت‌های دامیننت‌ها و توانایی آن‌ها در احضار موجودات افسانه‌ای هم ممکن است در سنین مختلفی نمود کنند. حکومت‌های والیستیا، هر کدام دیدگاهی متفاوت نسبت به دامیننت‌ها دارند. برخی از حکومت‌ها، دامیننت‌ها را در رتبه‌ی بالایی قرار می‌دهند و سمت‌های بالایی در سلطنت برایشان در نظر می‌گیرند و از طرف دیگر، برخی از حکومت‌ها دامیننت‌ها را نشانه‌ای از نیروهای اهریمنی می‌دانند و اگر قدرت‌های یک دامیننت در کسی ظهور کند، بچه یا بزرگ، او را اعدام می‌کنند.

Final Fantasy XVI

Final Fantasy XVI قصه‌ی «کلایو راسفیلد» را تعریف می‌کند. کلایو، پسر بزرگ آرشیدوک راساریاست. در پادشاهی راساریا، دامیننت‌ها از اعضای خانواده‌ی سلطنتی هستند و خانواده‌ی کلایو هم همیشه از دامیننت‌ها بوده‌اند. تصور می‌شده که کلایو هم یک دامیننت است، اما برادر کوچکتر او «جاشوا»، قدرت‌های دامیننت را به ارث برده است و او توانایی کنترل یک آیکان را دارد.

کلایو به‌عنوان محافظ نخست برادرش جاشوا منصوب می‌شود، اما آن‌طور که در تریلر می‌بینیم، در پی اتفاقاتی ناگوار، کلایو مجبور به ترک شهر خود و ورود به یک ماجراجویی بزرگ می‌شود.

واضح است که در Final Fantasy XVI با چند بازه‌ی زمانی مختلف روبرو خواهیم شد. تریلر بازی، کلایو را در جوانی و همچنین سنین بالاتر نشان می‌دهد. این بازه‌های زمانی متفاوت چه فلش‌بک باشند و چه پشت سر هم، قابل بازی هستند. می‌توانیم در تریلر بازی ببینیم که کلایو به اجبار به خدمت گروهی در آمده و همچنین در جنگی بزرگ شرکت می‌کند؛ در نتیجه احتمالا جنگ بین حکومت‌های مختلف والیستیا در طول داستان آغاز خواهد شد. در این میان هم کلایو، گویا به خاطر اتفاقی که به سر برادرش آمده، به دنبال انتقام است.

Final Fantasy XVI

داستانی بلند و بالا، به‌خصوص داستانی سیاسی که به حکومت‌های مختلف و جنگ بین آن‌ها می‌پردازد، بیشتر در قسمت‌های نخست و قدیمی مجموعه‌ی فاینال فانتزی جا داشته است. با این حال، در فاینال فانتزی ۱۲ و فاینال فانتزی ۱۴ هم که از بهترین داستان‌های مجموعه را در خود داشته‌اند، با داستانی درباره‌ی درگیری حکومت‌های مختلف روبه‌رو شده بودیم و به نظر می‌رسد فاینال فانتزی ۱۶ هم که تیم سازنده‌اش بسیار مشابه همین دو بازی است، دوباره شاهد چنین جریانی باشیم.

در واقع، می‌توانیم بگوییم که به نظر می‌رسد در Final Fantasy XVI داستان مرکزیت بیشتری داشته باشد تا شخصیت‌ها؛ موضوعی که سال‌هاست کاملا عکس آن در مجموعه‌ی فاینال فانتزی وجود داشته.

گیم‌پلی

واضح است که از نظر روند، با یک فاینال فانتزی اکشن دیگر طرف هستیم؛ موضوعی که برای اولین بار توسط فاینال فانتزی ۱۵ به این مجموعه وارد شد. البته که فاینال فانتزی سال‌هاست از ادغام یک سیستم اکشن و نوبتی خاص خود استفاده می‌کند و مبارزات آن، تمام و کمال نوبتی نیستند، اما اینکه فاینال فانتزی بخواهد سیستم مبارزه‌ی نوبتی همیشگی خود را کنار بگذارد و به یک سیستم مبتنی بر بازی‌های اکشن کوچ کند، به مذاق همه خوش نیامده است.

ولی نمی‌توانیم این موضوع را هم انکار کنیم که فاینال فانتزی ۱۵ به‌عنوان یک نقش‌آفرینی اکشن، سیستم مبارزه‌ای سرگرم کننده و در عین حال عمیق داشت. مشخصا با حجم زیاد انتخاب‌هایی که در بازی‌های قبلی در مقابل‌مان بود روبه‌رو نشدیم، ولی ساختار نقش‌آفرینی بازی سر جای خود بود و مبارزات هم بعضا نیازمند کمی تاکتیک و استفاده از حرکات مختلف بودند.

رسما حرفی از Final Fantasy XVI زده نشده، اما اگر تریلر آن نمایانگر بازی نهایی باشد، به‌راحتی می‌توانیم بگوییم که بازی حتی روندی اکشن‌تر از فاینال فانتزی ۱۵ به خود گرفته است. در واقع، این نکته را می‌دانیم که طراح ارشد مبارزات فاینال فانتزی ۱۵، طراح اصلی گیم‌پلی دویل می کرای ۵ است و مطمئنا هم اسکوئر انیکس به این دلیل سراغ او را گرفته که یک سیستم اکشن خوب برای فاینال فانتزی ۱۶ طراحی کند.

در تریلر بازی می‌توانیم ببینیم که مبارزات بیشتر شبیه بایونتا و دویل می کرای هستند و مکانیک‌هایی مثل جاخالی دادن در لحظه‌ی آخر و اجرای چند ضرب، به پایه و اساس مبارزات تبدیل شده‌اند. گویا کلایو، شخصیت اصلی بازی، می‌تواند از قدرت آیکان‌ها استفاده کند و دست او، مثل دست «نیرو» در دویل می کرای ۴ و ۵ توانایی‌های مختلفی برای اجرای جادوهای مختلف یا احضار هیولاها دارد.

Final Fantasy XVI

مبارزات بسیار لذت‌بخش به نظر می‌رسند، اما سؤال‌های بسیاری درباره‌ی ساختار کلی بازی و مبارزات باقی مانده‌اند؛ به‌خصوص که به جرأت می‌گوییم آنچه دیده‌ایم، هر قدر هم که خوب باشد، رنگ و بویی از فاینال فانتزی ندارد. نمی‌دانیم در این سیستم مبارزه، چگونه قرار است در یک گروه مبارزه کنیم یا اینکه آیا اصلا شخصیت‌های مختلف قرار است به ما بپیوندند یا همیشه تنها هستیم.

از نظر ساختاری احتمالا با یک بازی محیط باز طرف هستیم که می‌توانیم در نقشه‌ی آن به صورت آزادانه گشت و گذار کنیم و کوئست‌های اصلی و فرعی مختلفی را دریافت کنیم. این ساختار هم بیشتر در ادامه‌ی جریان همان فاینال فانتزی ۱۵ است تا قسمت‌های قبل از آن.

پلتفرم و تاریخ عرضه

فاینال فانتزی ۱۵ به‌عنوان یک بازی انحصاری پلی‌استیشن ۵ معرفی شده است. با این حال، در همان رویداد پلی‌استیشن ۵ که شاهد اولین نمایش بازی بودیم، جمله‌ای ریز در پایین تریلر برای مدتی کوتاه نمایان شد: «بازی یک نسخه‌ی کامپیوتر هم به غیر از پلی‌استیشن ۵ دارد.»

در واقع، خود سونی که باید فقط به همان نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ اشاره می‌کرد، از نسخه‌ی کامپیوتر بازی هم رونمایی کرده بود؛ موضوعی که حتی اسکوئر انیکس زیر بار آن نرفت. پس از رونمایی بازی،‌ اسکوئر انیکس گفت که بازی فقط در انحصار پلی‌استیشن ۵ است و روی هیچ پلتفرم دیگری عرضه نمی‌شود، ولی با اطمینان می‌گوییم که آن جمله‌ی تریلر اولیه‌ی بازی صد درصد صحیح است و بازی نسخه‌ای هم برای کامپیوتر خواهد داشت.

می‌دانیم که سازندگان بسته‌ی الحاقی Heavensward برای فاینال فانتزی ۱۴، پس از اتمام ساخت و این بسته‌ی الحاقی و عرضه‌اش در سال ۲۰۱۷، تیمی جدید برای ساخت Final Fantasy XVI تشکیل دادند. یعنی مراحل پیش‌تولید فاینال فانتزی ۱۶ از سال ۲۰۱۷ با این گروه اصلی آغاز شده است؛

  • نائوکی یوشیدا، تهیه‌کننده و کارگردان فاینال فانتزی ۱۴
  • هیروشی تاکایی، از تهیه‌کنندگان و طراحان ارشد فاینال فانتزی ۱۴
  • کازویا تاکاهاشی، از طراحان شخصیت فاینال فانتزی ۱۴
  • کازوتویو مائهیرو، نویسنده‌ی سناریو اصلی بسته‌ی الحاقی Heavensward
  • ماسایوشی سوکن، از آهنگسازان اصلی فاینال فانتزی ۱۴

این افراد به تدریج تیمی بزرگ برای ساخت Final Fantasy XVI از افراد مختلف اسکوئر انیکس و همچنین جذب افرادی تازه، جمع‌آوری کردند و گفته شده که مراحل ساخت Final Fantasy XVI در واقع از آنچه فکر می‌کنیم، جلوتر است.

نائوکی یوشیدا، تهیه‌کننده‌ی فاینال فانتزی ۱۶، دلیل اینکه تریلری سینمایی و انیمیشنی را برای رونمایی بازی در نظر نگرفتند، نمایش وضعیت بهتر بازی از دیدگاه توسعه بیان کرده است. یوشیدا چند ماه پیش طی مصاحبه‌ای گفته بود که نمی‌خواستند یک تریلر انیمشینی نشان دهند و طرفداران بگویند که «پس ده سال دیگر تا عرضه باقی مانده»، چون مراحل ساخت بازی بسیار خوب پیش رفته است. البته یوشیدا اضافه کرده بود که هنوز هم زمان زیادی تا عرضه باقی مانده و مشخصا قول داد که تا عرضه‌ی نهایی بازی، گرافیکش بهتر شود.

با در نظر گرفتن تمام این اطلاعات، تصور می‌کنیم زمانی که اسکوئر انیکس برای عرضه‌ی بازی در نظر گرفته سال ۲۰۲۲ باشد.

دانلود ویدیو از آپارات


 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.