فیل اسپنسر از نحوه‌ی قرارداد سرویس Xbox Game Pass با توسعه‌ دهندگان می‌گوید

مایکروسافت در طول چند سال اخیر سعی کرده است به جای بخش سخت‌افزاری، بیشتر برروی بخش نرم‌افزار تمرکز نماید. سرویس Xbox Game Pass و گسترش روزافزون آن، این موضوع را نشان می‌دهد. با این حال، هنوز برخی موارد در خصوص این سرویس مبهم است که از جمله‌ی آن می‌توان به نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان اشاره کرد. رییس بخش ایکس‌باکس به‌تازگی در مورد این موضوع توضیحاتی را ارائه داده است.

آقای فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رییس بخش ایکس‌باکس، در مصاحبه با وب‌سایت The Verge، در خصوص نحوه‌ی معاملات استودیوها با Xbox Game Pass صحبت‌هایی را مطرح کرد. وی در بخشی از صحبت‌های خود گفت که این قراردادها و معاملات همگی به استودیوها و آنچه که ترجیح می‌دهند و یا نیاز دارند بستگی دارد. وی همچنین تایید کرد که در روزهای اول این معاملات براساس استفاده از بازی و درآمدزایی بوده است. ظاهراً این بدان معنی است که عناوینی که طرفداران و تجربه‌ی بیشتری در آن صورت گرفته است، از یک قرارداد بهتر برخوردار خواهد بود. با این حال منظور اسپنسر دقیقاً مشخص نیست. وی در ادامه گفت که در برخی موارد آن‌ها حتی هزینه‌ی ساخت کامل بازی را حتی برای عناوینی که در پلتفرم‌های دیگر فروش آن ادامه دارد، پرداخت می‌کنند.

این قراردادها در همه‌ی موارد موجود هستند. برخی از آن‌ها کنترل نشده به نظر می‌رسند، اما واقعاً بر اساس نیاز برنامه‌نویس است. یک نکته‌ی جالب این است که معمولاً یک توسعه‌دهنده‌ی کوچک و یا متوسط ممکن است یک بازی را شروع کند و بگوید “ما می‌خواهیم آن را در زمان عرضه برروی Xbox Game Pass منتشر کنیم، برای این مورد ما از شما X دلار می‌خواهیم”. کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که از نظر موفقیت بازی برای آن‌ها یک سطح مشخصی ایجاد خواهیم کرد. آن‌ها می‌دانند که این قیمت را دریافت می‌کنند.

ما در برخی از موارد خاص، هزینه‌ی کامل تولید بازی را پرداخت خواهیم کرد. سپس آن‌ها تمام فرصت‌های خرده فروشی را برای رفتن به صدر جدول Xbox Game Pass بدست می‌آورند. آن‌ها می‌توانند بازی‌های خود را در فروشگاه‌های استیم، پلی‌استیشن، ایکس‌باکس و حتی نینتندو بفروشند. این توسعه‌دهندگان به نوعی از هرگونه خطر و ضرر احتمالی محافظت شده‌اند. آن‌ها بالاترین بخش خرده‌فروشی را دارند و ما نیز برای روز و تاریخ فرصت داریم. این امر می‌تواند یک هزینه‌یثابت به یک توسعه‌دهنده پرداخت کند. گاهی اوقات توسعه‌دهنده برروی بازی بیشتر کار می‌کند و از ما می‌خواهد در ازای قرار دادن بازی در Xbox Game Pass، مبلغ مشخصی را پرداخت کنیم.

توافقات و قراردادهای دیگر بیشتر براساس استفاده از بازی و درآمدزایی هستند، چه در مورد کسب درآمد از فروشگاه که از طریق معاملات یا چه در مورد استفاده از بازی ایجاد می‌شود. ما در معرض آزمایش بسیاری از شرکای مختلف هستیم. هنگامی که کار را شروع کردیم، مدلی داشتیم که همه‌ی آن بر اساس کاربرد و استفاده بود. اغلب شرکا به ما می‌گفتند که این موضوع را درک می‌کنیم اما باور نمی‌کنیم! بنابراین آن‌ها از ما می‌خواستند تا از قبل مبلغ را پرداخت کنیم.

صحبت‌های رییس ایکس‌باکس در خصوص قراردادهای Xbox Game Pass قابل تامل است. در هر صورت این سرویس بدون شک همچنان یکی از اولویت‌های مهم مایکروسافت است و حداقل در حال حاضر به نظر می‌رسد معامله‌ی خوبی برای توسعه‌دهندگان و بازی‌بازان باشد.


منبع : gamespot

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.