شایعه: پلی‌ استیشن 5 پرو شامل دو کارت گرافیک خواهد بود

گزارش‌های منتشر شده از سوی اختراعات سونی نشان می‌هد که پلی‌ استیشن 5 پرو رویکرد تازه‌‌ای را برای کنسول‌های میان نسلی پیش خواهد گرفت و اکس‌باکس سری اکس باید نگران باشد.

می‌دانیم که در رقابت دو کنسول ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌ استیشن 5، برروی کاغذ سری ایکس قدرت‌مندترین کنسول جهان لقب گرفته است اما این امکان وجود دارد که در سال‌های پیش‌رو این موضوع عوض شود چرا که احتمالاََ سونی با پلی‌ استیشن 5 پرو به مقابله با اکس‌باکس خواهد پرداخت. ثبت اختراع جدید بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی (Sony Interactive Entertainment) نشان می‌دهد که آن‌ها به دنبال طراحی کنسولی هستند که دو کارت گرافیک مجزا دارد. در حال حاضر سونی نه ساخت کنسول میان نسلی بعدی خود را تایید کرده و نه رد کرده است و ما دقیقاََ نمی‌دانیم آن‌ها چه برنامه‌هایی برای نسل نهم دارند. حتی اگر عرضه‌ی نسخه‌ی پروی پلی‌ استیشن 5 بخشی برنامه‌های سونی باشد، به این زودی‌ها اطلاعاتی از آن منتشر نخواهد شد و حداقل تا سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ باید صبر کنیم. با وجود این، آن‌ها نمی‌توانند جلوی عمومی شدن ثبت اختراعات خود را بگیرند و ممکن است اختراع جدیدشان به کنسول میان‌نسلی بعدی اشاره داشته باشد.

در قسمت توضیحات به‌روز شده آمده است که ما در آینده شاهد “کنسول بازی مقیاس‌پذیر” خواهیم بود که در آن “یک کارت گرافیک دوم برای ارتباط با کارت گرافیک اول وجود دارد”. همچنین کنسول مذکور با هدف بهره‌گیری حد‌اکثری از بازی‌های ابری در کنار گیمینگ سنتی توسعه می‌یابد. بر اساس توضیحات ارائه شده، به نظر می‌رسد که سونی قصد دارد به طور مجزا دو APU از شرکت AMD را درون این کنسول قرار دهد که هم از نظر عملکردی کیفیت خروجی را بهبود می‌دهد و هم از طرفی بازی ابری را به سطحی بالاتر می‌رساند. به طور خلاصه در قسمت توضیحات آمده است:

تکنولوژی SoC می‌تواند به شبیه‌سازی ویدیویی کنسول‌های بازی اعمال شود و در حقیقت “یک SoC واحد” می‌تواند در کنسول ضعیف‌‌تر اعمال شود در حالی که “چندین SoC مجزا” به نسخه‌ی بالارده‌ی همان کنسول راه پیدا کند که به دنبال آن شاهد قدرت پردازشی بهتر و قابلیت‌های ذخیره‌ی بهتر نسبت به نسخه‌ی ضعیف‌تر کنسول باشیم. سیستم بالارده‌ی ذکر شده می‌تواند حافظه‌ی بیشتری را در خود نگه دارد (مثلا RAM) و سایر ویژگی‌های ذکر شده می‌توانند برای سرویس‌های ابری بهینه شوند که در نهایت باعث دوچندان شدن قدرت کنسول نیز خواهد شد.

در یک محیط با چند پردازنده‌ی گرافیکی مختلف، مدیریت فریم بافر (frame buffer) می‌تواند از طریق چندین پردازنده‌ی گرافیکی یا همان GPU اعمال شود و یا این که با استفاده از ارائه‌ی بخش‌های مهمی از فریم‌های یک ویدیو صورت گیرد. یکی از پردازنده‌های گرافیکی فریم خروجی HDMI را از طریق دریافت اطلاعات فریم کنترل خواهد کرد در حالی که پردازنده‌ی گرافیکی دیگر فریم‌ها را از طریق یک خروجی HDMI فیزیکی متصل دیگر کامل می‌کند. خروجی پردازنده‌های گرافیکی می‌توانند با یکدیگر خروجی چندگانه‌ای ارائه دهند.

به بیان دیگر ثبت اختراع سونی به این نکته اشاره دارد که ارائه‌ی SoC به صورت جمعی به این منظور استفاده می‌شود که نسخه‌ی “بالا‌ رده‌ی” کنسول را با قدرت پردازشی بیشتر و قابلیت‌های بهتر ذخیره‌سازی ارائه دهند. این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که سیستم “بالا رده” شامل RAM بیشتر و سایر قابلیت‌های پردازشی برای بهره‌گیری در نسخه‌ی بهینه شده‌ی ابری بازی‌ها استفاه شود.

اگرچه در حال حاضر برروی برگه کنسول پلی‌ استیشن 5 ضعیف‌تر از اکس‌باکس سری اکس است (پلی‌ استیشن 5 قدرت ۱۰٫۲۸ ترافلاپسی ارائه می‌دهد در حالی که اکس‌باکس سری اکس ۱۲ ترافلاپس قدرت دارد) اما اکر پلی‌ استیشن 5 پرو بر اساس این ثبت اختراع توسعه یابد، دو APU مجزا نه تنها بهره‌گیری از سرویس ابری را بهبود خواهد داد بلکه روش سنتی را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

آگاه باشید که این احتمال وجود دارد ثبت اختراع مذکور به محصول نهایی راه پیدا نکند. با توجه به توضیحات، قدرت حقیقی پلی‌ استیشن 5 پرو از طریق اتصال به شبکه‌ی ابری نمایان می‌شود و این نشان می‌دهد که اگر پلی‌ استیشن 5 پرو طبق رویکرد توضیح داده شده توسعه یابد، از نظر عملکرد شباهتی به پلی‌استیشن ۴ پرو نخواهد داشت و فقط شامل سخت‌افزار قدرت‌مند نمی‌شود بلکه از تکنولوژی ابری نیز برای رسیدن به قدرت حقیقی بهره خواهد برد.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.