اسپنسر: برای بازگردانی سرمایه‌گذاری ۷٫۵ میلیارد دلاری بتسدا نیازی به فروش بازی‌ها برروی پلی‌استیشن ۵ نیست

شرکت مایکروسافت و بخش ایکس‌ باکس در ماه شهریور (سپتامبر) کمپانی زنیمکس‌ مدیا (Zenimax Media) را خریداری کرد و در حال حاضر استودیوهایی مانند اید سافتور (Id Software) و  سایر توسعه‌دهندگان زیرمجموعه‌ ی بتسدا به ایکس‌ باکس محلق شده‌اند. در حال حاضر آینده‌ی سری بازی‌های Fallout و The Elder Scrolls در دستان مایکروسافت قرار دارد.

این تصاحب باعث شده است که قدرت بیشتری به استودیوهای داخلی اکس‌باکس تزریق شود و حالا جمع کثیری از فرنچایزهای مشهور در دستان آن‌ها قرار دارد. این قرارداد به دنبال تصاحب‌های متعددی رخ داد اما قبل از این شاهد چنین سرمایه‌گذاری از سوی آن‌ها نبودیم و مطمئناََ یکی از دلایل تصاحب بتسدا رقابت با سونی و نینتندو بوده چرا که اکس‌باکس نیازمند انحصاری‌های بیشتر است. همچنین خرید استودیوهای بیشتر باعث می‌شود سرویس اکس‌باکس گیم پس (Xbox Game Pass) بیش از پیش تقویت شود. از طرفی خرید شرکت فعالی مانند بتسدا باعث می‌شود هم از نظر کیفیت سرویس گیم‌ پس تقویت شود و هم کمیت بالا رود.

اخیراََ آقای فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس بخش اکس‌باکس مایکروسافت، با وبسایت کوتاکو (Kotaku) مصاحبه‌ای داشته است که اطلاعات مهمی را در رابطه با این قرارداد عیان می‌کند. قبلاََ آقای اسپنسر اعلام کرده بود که به قراردادهای قبلی زنیمکس‌مدیا با سایر شرکت‌ها احترام می‌گذارد به عبارتی دیگر عناوینی مانند Deathloop و Ghostwire: Tokyo همچنان برای مدت زمان تعیین شده در انحصار پلتفرم رقیب خواهند بود. فراتر از آن طرفداران نگران این موضوع بودند که آیا بازی‌های آینده‌ی بتسدا مانند The Elder Scrolls و Fallout در دسترس پلی‌استیشن ۵ قرار خواهند گرفت یا خیر. حالا آقای اسپنسر جوابی به این سوال داده است.

استفن تُتیلو (Stephen Totilo)، خبرنگار کوتاکو، در جریان مصاحبه پرسید که آیا این ممکن است که بدون عرضه‌ی Elder Scrolls VI برروی پلتفرم پلی‌استیشن سرمایه‌گذاری ۷٫۵ میلیارد دلاری بازگردد. اسپنسر سریعاََ در پاسخ گفت:

بله، من نمی‌خواهم جوابی گستاخانه دهم. هدف از این قرار داد به هیچ عنوان گرفتن لذت تجربه‌ی بازی‌های مختلف از بازی‌بازان نبود. در هیچ جای این قرار داد نیامده است که ‘چگونه سایر بازی‌بازان را از تجربه‌ی این عناوین محروم کنیم؟’ ما قصد داشتیم که بازی‌بازان بیشتری این عناوین را تجربه کنند نه این که تعداد این افراد را محدود کنیم اما من همچنین باید این موضوع را در جواب مستقیم به سوال شما مطرح کنم که در مدل ما دستگاه‌های زیادی وجود دارد که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنیم از رایانه‌های شخصی و  xCloud  گرفته تا کنسول‌های اکس‌باکس. بنابراین ما نیازی نداریم که بازی‌های خود را برروی سایر پلتفرم‌ها عرضه کنیم.

ما می‌دانیم که قبلاََ شرکت مایکروسافت برخی از فرنچایزهای زیرمجموعه‎‌ی خود را به صورت چندپلتفرمی نگه داشته است. به عنوان مثال بازی Minecraft از استودیوی موجانگ (Mojang) برای پلفترم‌های دیگر در دسترس قرار دارد بنابراین این موضوع عجیب و غریب نخواهد بود که روزی شاهد عرضه‌ی Fallout 5 برروی پلی‌استیشن ۵ باشیم. قبل از این آقای اسپنسر تایید کرده بود که بازی‌های زنیمکس‌‌مدیا برای عرضه برروی سایر پلتفرم‌ها به صورت موردی بررسی خواهند شد. حتی اگر این عناوین به صورت چندپلتفرمی عرضه شوند همچنان دارندگان پلی‌استیشن باید قیمت کامل بپردازند در صورتی که دارندگان اکس‌باکس در روز انتشار برروی گیم‌پس بازی‌ها را تجربه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.