چرا ایکس‌ باکس سری ایکس بازی ها را با کیفیت پایین تری نسبت به پلی استیشن ۵ اجرا می‌ کند؟

اگر به اخبار پیرامون مقایسه‌ی بازی‌های نسل بعدی دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد اکثر عناوین برروی کنسول Xbox Series X عملکرد ضعیف‌تری نسبت به رقیب خود یعنی PS5 دارند. این اتفاق کمی عجیب است چرا که ایکس‌ باکس سری ایکس قدرت خام بیشتری دارد اما چرا اتفاقی غیر عادی در حال رخ دادن است؟

آقای جان لینمن (John Linneman) از کانال معتبر دیجیتال فاندری (Digital Foundry) احتمال می‌دهد که مشکلات اخیر Xbox Series X در مورد خروجی بازی‌های زمان عرضه به دو کیت توسعه (Dev Kit) و ابزارهای مرتبط با بازی‌سازی مرتبط باشد اون مدتی پیش در جواب به یکی از دنبال‌کنندگان خود در توییتر گفته بود:

Series X PS5

از طرفی تصاویر اخیر منتشر شده پیرامون برنامه‌ی عرضه‌ی کیت توسعه‌ی Xbox Series X از سوی مایکروسافت نشان می‌دهد که تا ماه تیر ۱۳۹۹ (ژوئن ۲۰۲۰) شاهد ارائه‌ی کیت‌های توسعه‌ی Xbox Series X به توسعه‌دهندگان نبوده‌ایم و احتمالاََ دلیل اصلی آن به معماری RDNA 2 مرتبط باشد، ما حدس می‌زنیم تفاوت فاحش میان عملکرد دو کنسول معماری آشنای PS5 باشد که شباهت بیشتری نسبت به نسل‌های گذشته دارند.

Series X PS5

ترافلاپس آنقدری که فکر می‌کنید اهمیت ندارد:

سازندگان مختلفی که سال‌ها تجربه‌ی کار برروی کنسول‌های نسل بعدی را داشته‌اند اکثریت عقیده دارند ترافلاپس نتیجه‌ی نهایی را مشخص نمی‌کند و چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر نرم‌افزاری عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند که البته هر چه پیش می‌رویم تکنولوژی‌های نرم‌افزار تاثیر بیشتری برروی خروجی گذاشته‌اند. به نظر می‌رسد معماری‌های جدیدتر AMD خروجی خود را با ترافلاپس به رخ نمی‌کشند بلکه تکنولوژی‌های جدید و شخصی‌سازی‌های انجام شده تفاوت‌های حیاتی‌تری را به وجود می‌آورد. به عبارت دیگر برخی شخصی‌سازی‌ها باعث می‌شوند بتوانیم بازدهی بهتری از قدرت داشته باشیم. سونی و مایکروسافت هر دو از یک شرکت قطعات خود را تامین می‌کنند (AMD) با این تفاوت که خط مشی هر شرکت نسبت کنسول نسل بعدی متفاوت است. به عنوان مثال شرکت سونی تصمیم گرفت از CUهای کمتری استفاده کند اما آن‌ها برروی کلاک بالاتری تنظیم شوند از طرف دیگر مایکروسافت CUهای بیشتری را در نظر دارد اما کلاک آن‌ها برروی مقدار پایینی تنظیم شده است. (در نهایت خروجی Xbox Series X از نظر قدرت خام بیشتر از PS5 می‌شود)

از سمت مقابل رویکرد هر شرکت نسبت به قابلیت‌های نرم‌افزاری نیز متفاوت است. مایکروسافت از API خاص پلتفرم‌های خود یعنی DirectX بهره می‌برد که اصولاََ بسیاری از طرفداران با آن آشنا هستند اما رویکرد سونی در قبال API در پلی‌استیشن ۵ متفاوت است. آن‌ها از APIیی با نام GNM و GNMX  و در مورد شیدینگ نیز از زبان اختصاصی خود بهره خواهند برد. نکته‌ی قابل توجه این است که پلی‌استیشن ۴ نیز رویکردی مشابه را پیش گرفته بود.

نتیجه:

نتیجه‌ این است که احتمال دارد کیت توسعه‌ی پلی‌استیشن ۵ زودتر برای سازندگان ارسال شده باشد و از طرفی معماری آشنای APIکنسول PS5 نقش موثری در عملکرد داشته باشد، البته باید متذکر شویم که یکی از سازندگان Dirt 5 در مصاحبه‌ی اخیر خود صحبت‌هایی پیرامون API کنسول Xbox Series X داشت و اعلام کرده بود که بسیاری از موارد روشن و آشکار شده‌اند و تنها چند ابزار خاص باید ارائه و بررسی شوند. بنابراین به نظر می‌رسد بازی‌های سال ۲۰۲۱ و مختص به نسل بعد بهتر بتوانند تفاوت کنسول‌های نسل بعدی را به تصویر بکشند.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.